Saya rajin Hiking Tapi Jantung Berdegup Terlalu Laju, Nadi Saya 199 bpm!

Salam dok, naka tanya, bulan lalu jantung sy kencang sangat cecah 199bpm, dada tak sakit tapi rasa seperti ditekan kat tengah.. tapi saya tak ke hospital. dan sejak haritu sy mula hiking seminggu sekali,dan berjalan sejauh 6km setiap hari sampai ke hari ini. adakah jantung saya akan sehat kembali? dan sewaktu hiking saya juga tidak merasa penat yang melampau


soalan kedua. Mengapa setiap subuh hari saya terjaga dari tidur rasa sesak nafas..tapi setelah berdiri atau duduk ia hilang. sedangkan saya rajin bersenam


Soalan ketiga..Kenapa dulu kalau berjalan atau hiking saya sukar rasa penat mahupun lemas.. tapi 2 3 hari ni saya cuba berjalan kaki perlahan,walau baru 1km kaki saya bergegar dan lemas.. lalu sy cepat merasa penat.. jantung oun sangat laju walau hanya berjalan perlahan


**
Jawapan


1. Kalau nadi sudah sampai 199 , anda wajib pergi ke hospital/klinik untuk jalani pemeriksaan ECG. Bacaan nadi normal untuk orang dewasa hanya 60-100. Banyak benda boleh jadi dalam kes ini, Fast AF , SVT dan sebagainya. Tindakan hiking dan jalan 6km boleh buat stress pada jantung anda bertambah !


2. Paroxysmal nocturnal dyspnoea mungkin satu deskripsi yang tepat dalam keadaan Encik.
Mungkin ia adalah simtom kegagalan jantung yang tak dapat dipastikan kecuali melalui echo/ ECG. Juga simtom kegagalan jantung yang lain adalah mudah penat, tak boleh baring rata melainkan pakai 2 3 bantal, kaki bengkak dan sesak nafas.


3. Nampak sangat macam simtom kegagalan jantung. Jangan ingat anda terlepas dari sakit jantung jika anda aktif bersenam. Ada satu penyakit jantung yang boleh terjadi pada atlet yang dinamakan hypertrophic cardiomyopathy. Letak phone anda sekarang dan dapatkan bantuan doktor. Terima kasih.

Comments

Popular Posts